Белведере Холидей Клуб - Банско - Блок 4

Белведере Холидей Клуб - Банско - Блок 4

Игълс Нест - Банско

Игълс Нест - Банско


Ето къде забраниха строежа на бензиностанции 05.3.2021
Ето къде забраниха строежа на бензиностанции
Грaд в Ceвeрнa Кaлифoрния cтaнa първият в cтрaнaтa, кoйтo зaбрaнявa дa ce cтрoят нoви бeнзинocтaнции в oпит дa нaмaли въглeрoднитe eмиcии, прeдaдe "Acoшиeйтeд прec". Oбщинcкият cъвeт в Пeтaлумa в нaчaлoтo нa...

Над 50 000 поискаха безлихвен кредит 05.3.2021
Над 50 000 поискаха безлихвен кредит
По 4 400 лева средно кредит от държавата взимат останалите без препитание заради COVID кризата. Парите са по програмата за безлихвено кредитиране на физически лица, които са лишени временно от труд и доходи заради...

Как да си запишем онлайн час за ваксина 05.3.2021
Как да си запишем онлайн час за ваксина
В действие е електронният регистър за записване за ваксина. Той беше пуснат малко след 17 часа вчера. Адресът е www.his.bg/bg/reservation. Заради огромния наплив още в първите минути обаче се стигна до технически...


Времето/БНБ фиксинг 07.03.21

20° София 21° Пловдив
20° Бургас 17° Стара Загора
21° Варна 20° Русе
CHF 1.59816 GBP 2.31651 USD 1.4962
МаксКонсулт.бг е член на
www.fiabci.com www.nsni.bg www.bcci.bg/bulgarian/

Инфраструктурните проекти - само си говорим

Инфраструктурните проекти - само си говорим

13.4.2007
Неоспорим икономически факт е, че развитата икономика се нуждае от развита инфраструктурна мрежа. Двете неща са органично взаимосвързани. Една икономика не може да се определя за развита, ако липсва модерната инфраструктура.
Нещо повече, не може да се мисли за интензивно развитие на една икономика, ако липсва развита инфраструктура.
Не е случаен фактът, че много страни, чиято икономика в даден период се е развивала с бързи темпове, най-често са започвали бурното си развитие с реализирането на големи инфраструктурни проекти.
Наличието на развита пътна мрежа, на гъста железопътна мрежа, на електропреносна мрежа, на язовири, на тръбопроводи, газопроводи, модерна съобщителна мрежа и достъп до интернет от една страна е необходимо условие, а от друга - фактор за стабилен и бърз икономически растеж.
Това е основната причина за изискването държавата да играе главната роля за развитие на инфраструктурата. Независимо от това кой финансира и кой създава големите инфраструктурни проекти, в тяхната основа е държавата.
Тя трябва да приема стратегиите, да инициира проектите, тя трябва да избира строителите, държавата трябва да търси и да гарантира средствата.
Всичко това е азбучна истина в икономиката и я припомням с риск да разсърдя и начинаещите студенти по икономика. Правя го обаче не заради студентите и икономистите. За съжаление, и азбучните истини често се забравят.
През последните пет години българската икономика показва не лоши резултати, икономическият растеж е стабилен и относително висок. В същото време за последните двайсетина години в страната не е реализиран нито един национално значим инфраструктурен проект.
Нещо повече, наличната инфраструктура, главно пътища, жп линии, мостове, канализация, водопроводи и др., е остаряла, демодирана и по никакъв начин не отговаря на амбициите за превръщане на българската икономика в модерна и развита европейска такава.
През последните години страната получи доста сигнали от външни инвеститори, че лошата инфраструктура е главната причина в страната да не бъдат реализирани редица проекти и инвестиции. Многозначителен е фактът, че България е единствената страна в този регион на Европа, която остана без производство на автомобили.
При целия бум на инвестиции от страна на автомобилните фирми от цял свят, България остана буквално извън всички сметки. За последните 15 години бяха инвестирани десетки милиарди в строителството или преоборудването на мощности за производство на автомобили.
Инвестициите в нашия регион (географски разбиран в малко по-широк смисъл), си разделиха Словакия, Чехия, Унгария, Полша, Румъния, Украйна, Русия ....Причините България да не получи част от тези инвестиции се крият главно в лошата инфраструктура, предлагана на автомобилните производители.
Представяте ли си начините, по които евентуалната българска продукция би тръгнала към Европа или Близкия изток? Или начините, по които в евентуалния български автомобилен завод биха идвали детайлите и частите?
Дали това може да стане по пътищата към и от сръбската граница, дали по разбитата жп мрежа или през единственият мост на Дунав?
Или може би през демодираните български черноморски пристанища? Има нещо дълбоко сбъркано в това да залагаш стратегия за икономическо развитие в която не се предвиждат масирани инвестиции за обновяване на остарялата и демодирана инфраструктура и в същото време да заявяваш, че се очаква висок икономически растеж.
Да, инвестициите през последните години не са малки. Но първо, не са малки в сравнение с години в които въобще липсваха, второ - ръстът се дължи главно на инвестициите в енергетиката, т.е. в инфраструктура и трето, инвестициите биха били много по-високи, ако инфраструктурата беше по-добра.
Да оставим големи индустриални проекти, като споменатото автомобилостроене. Вижте един отрасъл, който безспорно се развива през последните 7 години с устойчиво високи темпове – строителството.
Тук парадоксите са още по-големи, а липсата на инфраструктура ще доведе до дълготрайни, често пъти и непоправими последици. Там където има бум на нови строежи, без преди това да е създадена нормална инфраструктура, която да поеме новите обеми, се раждат невероятни проблеми.
Разходете се из предпочитаните за живеене софийски квартали, където строителството процъфтява. Впечатлението за неконтролируем хаос ще изпари добрите чувства от новото и често пъти не лошо строителство.
Липсата на някаква градоустройствена планировка вади очите. Всеки собственик, дори и на малък парцел, очевидно е успял да помести на него цял блок, живущите в който спокойно могат да надничат в помещенията на съседния.
Улиците правят извивки съобразно хрумванията на строителите и се получава нещо като тесен близкоизточен сокак. Да се мисли за озеленяване, за детски площадки, за хармонична околна среда е невъзможно.
Не само край морето, но и в София, а вероятно на още много места, има цели нови квартали, които не са предвидени в капацитета на канализационната мрежа, а някъде тя изобщо липсва и се копаят септични ями, както това е ставало преди 200 години...
Може да се изброяват още много примери, които показват, че трябва да се вземат спешни мерки за развитие на инфраструктурата в България. Това не може да стане по-друг начин, освен проектите да бъдат инициирани и подкрепени от българското правителство.
Държавата може да е излишна във всички останали икономически области, но не и при големите инфраструктурни проекти. Това, което вече продължително време виждаме около довършването на магистрала Тракия обаче, е обезкуражаващо.
Всъщност, целият построен за последните двайсетина години магистрален път в България се измерва ...с няколко десетки километри. В същото време страни като Чехия, Словакия и Унгария за същите години създадоха напълно нова и модерна мрежа от магистрали. Дали българските управници могат радикално да променят нещата в областта на инфраструктурните проекти?
Дали могат чрез тях да дадат сериозен тласък на икономиката? Дали могат до голяма степен да решат чрез инфраструктурни проекти и обекти проблемите със заетостта? Дали могат да удвоят чуждите инвестиции?
За целта е нужен мащабен подход, поглед към бъдещето, чувство за перспектива и национална отговорност. А дали притежават всичко това?

Красимир Лаков - http://www.dnes.bg/
13.04.2007 - 15:31
Последни Новини:
Ирландци строят компекс с 333 апартамента край Разлог Ирландци строят компекс с 333 апартамента край Разлог
Ирлански инвеститори от компанията "Кендар" влагат 50 милиона евро в строителството на апартаментен комплекс в Разлог, съобщиха от общинската администрация, цитирани от БНР. Той ще носи наименованието...
Европейската комисия отново работи по идеята за единния патент Европейската комисия отново работи по идеята за единния патент
Доклад на Европейската комисия призовава за цялостно обновяване на патентната система. Съществуващата в момента система е тромава и се различава в страните от ЕС. Европейската комисия обсъжда предложение за нов тип...
Треперете! Петък, 13-ти е Треперете! Петък, 13-ти е
Внимание, внимание! Днес е петък 13-ти. Доказано е, че фаталната дата се пада поне веднъж и най-много 3 пъти годишно.За суеверните представители на човечеството днешният ден е изпълнен със злокобни предчувствия - те...
Супер Боровец Пропърти Фонд ще купува имоти за 8,5 млн. лв. Супер Боровец Пропърти Фонд ще купува имоти за 8,5 млн. лв.
На проведеното Общо събрание на акционерите (ОСА) на Супер Боровец Пропърти Фонд АДСИЦ-Варна на 8 април е взето решение за овластяване на управителните органи на дружеството за извършване на сделки по придобиване на...
Русия ще индустриализира Луната Русия ще индустриализира Луната
Тридесет и осем години след като САЩ пратиха първия човек на Луната, Русия може да стъпи там - Русия работи по изграждането на космическа транспортна система, която ще спомогне за индустриализацията на Луната,...
Видеокамерите на обществени места застрашавали фундаменталните човешки свободи Видеокамерите на обществени места застрашавали фундаменталните човешки свободи
Такова е мнението на Венецианската комисия, орган на Съвета на Европа  - Наблюдението с видеокамери на обществени места е заплаха за такива фундаментални човешки права като зачитането на правото на личен живот и...
 "Джип Вранглер" влезе в Гинес с алпинистки рекорди
Два всъдехода "Джип Вранглер Ънлимитит" влязоха в книгата на рекордите Гинес като на собствен ход се изкачиха до височина 6646 метра, похвалиха се от компанията производител. Техният преход продължил шест дни,...
Баба на 62 години взе черен колан по карате Баба на 62 години взе черен колан по карате
Баба на 62 години е взела черен колан по карате след петчасов ръкопашен бой, пише вестник “Сън”. Следващото желание на счетоводителката Мери Атей от Бристол, Великобритания, е да овладее тънкостите на...
На 15 април закриват ски сезона в Банско, хотелиерите го отчитат като слаб На 15 април закриват ски сезона в Банско, хотелиерите го отчитат като слаб
На 15 април официално закриват ски сезона в Банско, новината бе потвърдена вчера от директора на ски центъра Мая Христоскова. В момента в ски зоната се провеждат състезания за ски учители. На 14 април, както всяка...
БЛАГОЙ РАГИН: БАНСКО И РАЗЛОГ СЕ НУЖДАЯТ ОТ ЛЕТИЩЕ БЛАГОЙ РАГИН: БАНСКО И РАЗЛОГ СЕ НУЖДАЯТ ОТ ЛЕТИЩЕ
Нямаме вид туризъм, който да не може да се развива в нашата страна, казва в интервю за Експрес.бг председателят на управителния съвет на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА)- Г-н Рагин, готов ли е...