Белведере Холидей Клуб - Банско

Белведере Холидей Клуб - Банско

Панорама, Разлог

Панорама, Разлог


Учредяват Български ВиК холдинг с капитал 1 млрд. 16.1.2020
Учредяват Български ВиК холдинг с капитал 1 млрд.
Учредяват държавен холдинг, за да имаме по-чиста вода. Учредяват български ВиК холдинг ЕАД - София. Това стана ясно в началото на заседанието на Министерски съвет. Тя бе съобщена от министъра на регионалното...

Внимание! Спам имейли от името на КАТ 16.1.2020
Внимание! Спам имейли от името на КАТ
В сряда ГДБОП предупреди българските онлайн потребители за мащабна спам атака, при която се използва името на „Пътна полиция”. В зловредните имейли се твърди, че определени потребители имат фишове, съставени от КАТ....

Шефът на АПИ: Не сме отказвали европари за Струма 16.1.2020
Шефът на АПИ: Не сме отказвали европари за Струма
„Не се отказваме нито от проекта, нито то европейското финансиране на АМ „Струма”. Оттеглянето дава възможността да продължим да работим по проекта още по-усилено и екипно, за да потърсим европейското финансиране. Целта...


Времето/БНБ фиксинг 18.01.20

20° София 21° Пловдив
20° Бургас 17° Стара Загора
21° Варна 20° Русе
CHF 1.59816 GBP 2.31651 USD 1.4962
МаксКонсулт.бг е член на
www.fiabci.com www.nsni.bg www.bcci.bg/bulgarian/

Техническият паспорт на сградите не служи на крайния потребител

25.11.2008

Законодателят си осигури нормативно административен контрол
Наредба №5 от 28 декември 2006 г. за техническите паспорти на строежите въведе от миналата година задължителен паспорт на сградите в България. Наредбата поправи за 21-и път Закона за устройство на територията (към днешна дата с над 30 изменения и допълнения). Повечето от промените в строителното ни законодателство са под натиска на Европа.

Тя ни принуждава да се съобразяваме с добрата международна практика, вместо сами да въведем нейните правила и да направим работещ закон.
Бяхме принудени да включим в инвестиционния процес Консултанта. Процесът с нищо не се промени, защото нашият консултант не е “Консултантът” който светът познава, а най-обикновен надзорник. Отново по същата схема бяхме принудени да включим техническите паспорти. Нещо наистина полезно и необходимо, при нас губи смисъла си и се превръща единствено в административна мярка. Механичното заимстване на чужди модели пречи на решаването на вътрешните ни проблеми. Чуждите модели се опират на общото добре балансирано законодателство, което при нас липсва.
В договорите на FIDIC отговорност пред клиента и обществото носи Собственикът. Назначеният от него Инженер с ежедневния си контрол му гарантира, че Проектът е реализиран с всички заложени параметри. Документът “технически паспорт” отсъства в тяхната договорна документация.
Първият разумен въпрос в този порядък е на кого служи техническият паспорт.
При покупка на машина например, той представя качествата ґ, начина на експлоатация и гаранциите от производителя. С две думи, техническият паспорт служи на купувача или потребителя. Дава му вярна информация за качествата на закупената стока и му ги гарантира със следната значителна подробност. Производителят носи отговорност, ако данните за машината не отговарят на истинските ґ възможности. Потребителят губи правото на претенции, ако в гаранционния период направи промени на закупената машина. При моторно превозно средство губи застраховката му.
От наредбата за техническите паспорти на строежите става ясно, че паспортът трябва да отразява истинското състояние на строежа – основни характеристики и съответствие с изискванията за сигурност. Това интересува и потребителя.
От наредбата не става ясно, че паспортът е предназначен за него. От тук възникват и въпросите: Как потребителят може да ползва данните от паспорта? Кой му гарантира, че данните са верни? Ако се окаже, че данните не са верни, какви са последствията и за кого? Да допуснем, че първият въпрос лесно може да се уреди с допълнителен текст към наредбата. Отговорът на втория въпрос изглежда ясен, но на практика не е. Паспортът се изготвя от надзорника. По много причини, той не изпълнява ролята на “Инженер” по смисъла на международните договори. Самите договори за строителство у нас не му дават практическа възможност да упражнява необходимия контрол, защото без контрол и върху паричния поток, дейността му е лишена от смисъл. Липсата на технически спецификации, чрез които се гарантира качеството, правят консултанта уязвим пред закона. Обичайните промени, допълнения, подобрения и замяната на едни материали с други в процеса на строителството, невинаги гарантират по-добро качество.
Изготвянето на екзекутивните чертежи, след като строителството е приключило (не по време на самия процес), до голяма степен не отразяват настъпилите промени в проекта. Често инсталациите в действителност не минават по посочените в чертежите трасета и това не е нанесено в документацията. Проблеми има с проекта за пожарна безопасност и евакуация. Тези подробности са ясни на законодателя, но той по никакъв начин не желае да гарантира дейността на консултанта, а му прехвърля нова отговорност, неподкрепена със съответните права.
На третия въпрос отговорът е имагинерен. По принцип, за качеството на изпълненото строителство отговорност носи “Строителят” до приключването на гаранционния период. Чрез паспорта надзорникът трябва да гарантира с надлежно издаден от него документ, дейността на строителя.
Ако документът е с невярно съдържание, какви са последствията и за кого?
Наредбата изисква един паспорт за всички видове строежи и акцентира само върху техническата страна на процеса. Така паспортът се превръща в още една форма на контрол, а голяма част от съдържанието му се дублира от окончателния доклад на надзорника. Инвестиционният процес обаче регулира и паричния поток в отделните фази на реализацията.
В българската практика съществуват две крайни цели
Първата е, когато собственикът се стреми към спекулативна печалба, и не се интересува от експлоатационните разходи. В този случай той продава готовия продукт на други собственици. Целта му е с минимални инвестиционни разходи да постигне бърза и максимална печалба. Паспортът е необходим на купувачите, за да бъдат информирани за качеството на продукта, който купуват. Реално, чрез паспорта, би трябвало да се определя и цената.
Втората е, когато собственикът има намерение трайно да експлоатира сградата или съоръжението. Чрез реализиран инвестиционен проект той се стреми с оптимални средства да постигне максимална печалба, гарантирана и от ниското ниво на експлоатационните разходи. Тези разходи се определят от Консултанта на етап “проектиране”. От тях зависи какви материали и инсталации ще бъдат заложени в проекта. В този случай паспортът трябва да има друго предназначение. Необвързан с инвестициите, документът е лишен от смисъл. Ще има значение ако чрез него се определя реалната моментна стойност на обекта. Това представлява всъщност неговата застрахователна стойност. Всяка промяна на обекта води до промяна на стойността. Точно това паспортът в този си вид не отчита. Ако се обвърже със застраховката, могат лесно да се изчистват редица спорни въпроси – докога е валидна тя, важи ли при бедствия и форсмажорни обстоятелства, как се постъпва при неверни данни в техническия паспорт.

Източник: http://www.stroitelen.biz

Последни Новини:
Работата в държавната администрация – предимства и недостатъци Работата в държавната администрация – предимства и недостатъци
“Съвсем очаквано е публичният сектор да плаща по-малко отколкото частния, защото заплатите на служителите от държавната администрация идват от данъците”. Така министърът на държавната администрация Николай...
Все по-високи лихви по депозити Все по-високи лихви по депозити
Банките обявяват промоционални условия по депозити с все по-високи лихви за все по-кратки срокове. Това се вижда от рекламите и офертите им в последно време. Девет процента годишна лихва вече се предлага за шест-, а и...
И строителите поискаха държавна помощ И строителите поискаха държавна помощ
Въпреки че производителите на автомобили в САЩ, които се борят за спасително финансиране от федералното правителство за сега остават с празни ръце, това не пречи на лобито на строителните компании в Конгреса да търси...
100 стари къщи ”висят” над главите на великотърновци 100 стари къщи ”висят” над главите на великотърновци
Във Велико Търново над 100 опасни стари къщи могат да се срутят и да причинят тежки инциденти. Повечето сгради са изоставени, а собствениците им нямат средства или не желаят да ги обезопасят, съобщи Нова телевизия. В...
НАСА тества космически интернет НАСА тества космически интернет
Лаборатория на НАСА тества специален протокол за предаване на изображения към космически апарат, отдалечен от Земята на разстояния над 32 млн. километра. Работите по протокола DTN (Disruption-Tolerant Networking) са...
Допелмайер строи лифта от Русе - Гюргево? Допелмайер строи лифта от Русе - Гюргево?
Австрийският консорциум "Doppelmayr" проявява интерес да изгради лифтено съоръжение, свързващо над река Дунав градовете Русе и Гюргево. Това съобщи Михаил Милчев, директор на Агенцията за устойчиво развитие на...
Комплекс в Пловдив ще е енергийно ефективен Комплекс в Пловдив ще е енергийно ефективен
Жилищен комплекс „Елит” ще е готов до 2011 г. Четири жилищни групи сформират обема на комплекс „Елит” в пловдивския жилищен район „Тракия”. Намира се на едно от възловите кръстовища...
Комплекс „Севтополис” – архитектура на старата българска къща в земите на траките Комплекс „Севтополис” – архитектура на старата българска къща в земите на траките
През пролетта на 2009 г. в град Баня, Карловско, ще отвори врати четиризвездният хотелски и SPA комплекс „Севтополис”. „Строителството му е в напреднала фаза, изпълняваме вертикалната планировка....
Офис сграда Premium обогатява градската среда Офис сграда Premium обогатява градската среда
След около два месеца ще започне строителството на офис сграда Premium, ситуирана на бул. „6-ти септември”, срещу магазин „Била” в Пловдив. За това информираха от фирмата инвеститор „БК...
Нов хипермаркет “направи си сам“ Нов хипермаркет “направи си сам“
На 28 ноември белгийската компания ХУБО ще открие първия си хипермаркет от типа “направи си сам“ у нас. Площа на хипермаркет ХУБО е 2 500 кв. м. и с изградена система “drive in“, позволяваща на...