Лавина Спа енд Ски Лодж - Банско

Лавина Спа енд Ски Лодж - Банско

Комплекс Туистед Ний

Комплекс Туистед Ний


Летифов намекна за отложен старт на тол системата 18.4.2019
Летифов намекна за отложен старт на тол системата
Отложен старт на тол системата е възможен вариант. Това каза в сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“ председателят на Транспортната комисия в НС и депутат от ПГ на ДПС Халил Летифов. По думите му...

Париж сваля данъци заради Нотр Дам 18.4.2019
Париж сваля данъци заради Нотр Дам
Ремонтът ще струва 1 млрд. евро и ще тече 5 г., огнеборците са новите герои на Франция След 9-часовия пожар венецът на Христос и робата на Св. Людовик вече красят Лувъра Дни след зловещия пожар, който пламна в...

Лидл с две отличия от Progressive награди 2019 17.4.2019
Лидл с две отличия от Progressive награди 2019
Лидл България получи поредните признания в първото издание на Progressive награди 2019 г. Веригата бе отличена като „Най-добър международен ритейлър“, а най-голямата социално-отговорна кампания на компанията – „Ти и...


Времето/БНБ фиксинг 22.04.19

20° София 21° Пловдив
20° Бургас 17° Стара Загора
21° Варна 20° Русе
CHF 1.59816 GBP 2.31651 USD 1.4962
МаксКонсулт.бг е член на
www.fiabci.com www.nsni.bg www.bcci.bg/bulgarian/

Ще зареждаме електромобила с готварска сол

Ще зареждаме електромобила с готварска сол

08.4.2019
Предизвикателството е процесът да бъде на стайна температура, казва проф. Радостина Стоянова Учени от БАН в партньорство със свои колеги от СУ „Св. Климент Охридски“ създадоха батерия от ново поколение, която ще предизвика революция в съхраняването на енергия. Става дума за оригинална българска разработка на безопасна, евтина и безвредна за околната среда презаредима батерия на основата на натрий. Тя може да се комбинира с литиево-йонните батерии или дори да ги замени изцяло в редица приложения. Как ще зареждаме електромобилите, на които така много залагаме в спестяването на енергия? И как ще спестяваме енергията, получена от алтернативни източници? Учените от години търсят батерия, която да отговори на това предизвикателство. Идеята е тя да бъде по-евтина от своите конкуренти. В битката за нея, освен преподаватели от Станфордския университет, от Япония, от Франция, се включват и представители на Софийския университет и БАН. И намират нещо, което вероятно има бъдеще. Разбира се, все още е рано да се каже как ще се развие тяхното откритие. Проф. Радостина Стоянова от БАН, която ръководи екипа, признава, че нещата са далеч от етапа на производство. Което впрочем важи и за Станфорд. Засега учените се опитват да намерят начин, по който литиево-йонната батерия да стане по-евтина. Тъй като, по думите на проф. Стоянова, литият се добива предимно в страни от Латинска Америка, където политическата обстановка е много нестабилна. В резултат на това цените му се оказват високи, но пък предимството му е, че е най-лекият материал. Основен негов конкурент е натрият, който може да бъде добит далеч по-лесно. Ако учените успеят да постигнат създаване на натриеви батерии, те ще струват 3-4 пъти по-евтино. "В момента един тон литиев карбонат струва между 3000 и 5000 евро. Натриевият карбонат е между 200 и 300 евро", казва проф. Стоянова. Именно заради това учените трябва да намерят спешен начин да намерят други батерии. Разпространението на натрия е най-вече в натриевия хлорид, по-популярен с онова, с което всеки ден наръсваме салатата си - готварската сол. Според проф. Стоянова той може да бъде извличан дори от нея, за да се използва след това основно за създаването на батерии и на електродите към тях. "Литият проби през 1991 година, като тогава батерията бе изключително скъпа. Оттогава досега е поевтиняла 10 пъти, но въпреки това не е евтина", разказва проф. Стоянова. Предизвикателството пред учените, които искат да заменят лития с натрий, е създаването на електродите, което стои и пред техните колеги от чужбина. За съжаление, тъй като патентът е основен принцип, никой от другите научни работници не е оповестил какви електроди предлага. Трудността е в подбора на електролитни материали, така че процесът да се извършва при стайна температура - все пак никой не би искал да се изпържи, докато шофира електромобила си. Голямото постижение на нашите учени е разработката на нов тип електроди от достъпни материали като сулфатните соли, които са широко разпространени и могат да бъдат намерени дори на Марс. Водеща организация в проекта е Институтът по обща и неорганична химия (ИОНХ-БАН) при БАН. Партньори са Институтът по електрохимия и енергийни системи (ИЕЕС-БАН) на БАН и Факултетът по химия и фармация на СУ „Св. Климент Охридски“ (ФХФ-СУ). В батерията на бъдещето литиевите йони са заменени с по-евтините, по-безопасни, по-екологични и лесно достъпни в природата натриеви йони, като механизмът на действие е запазен. Като първа стъпка изследователите от ИОНХ-БАН са създали нови електродни материали, подходящи за обратимо включване на натриевите йони, без да се наруши тяхната структура. От тези материали е конструирана моделна натриево-йонна клетка, която е подложена на електрохимични тестове в ИЕЕС-БАН. В същото време учените от Софийския университет са моделирали на атомно ниво процесите в електролитния разтвор на батерията, за да ги изучат и управляват целенасочено в бъдеще. Едно от основните предимства на новата натриево-йонна батерия е акумулирането на енергия от възобновяеми източници. Това е особено важно на фона на постоянно растящия дял на възобновяемите източници в производството и потреблението на енергия в икономиката и бита по целия свят. Специално за автомобилната индустрия се разработва хибриден вариант - литиево-натриева батерия, която съчетава високата мощност на литиево-йонната с ниската цена на натриево-йонната. „Това е пилотен проект с многообещаващи първоначални резултати, но постигането на крайната цел изисква още проучвания, изпитания и средства“, обясни проф. Радостина Стоянова от БАН. Тя обаче посочи, че батериите на мобилните телефони ще си останат литиево-йонни, защото все пак са по-леки. Натриевата, дори и да остане по-евтина, в крайна сметка ще бъде по-тежка, а целта е все пак да носим леки джиесеми. Въпрос на време е да се види кой първи ще патентова батерия, която реално ще служи за зареждане на коли и за съхраняване на енергия. Важното е обаче, че България е част от този план. От: Стела Стоянова - 07 април, 2019, от www.standartnews.com
Последни Новини:
Инвестират 19 млн. лв във ВиК- мрежата на Елхово Инвестират 19 млн. лв във ВиК- мрежата на Елхово
Около 19 млн. лв. ще бъдат инвестирани в изгражаденто на пречиствателна станция и частична рехабилитация на ВиК-мрежата в град Елхово. \"С реализацията на проекта ще бъде разрешен един дългогодишен проблем - ...
\ \"Автомагистрали\" ЕАД купува нови камиони
ържавната компания „Автомагистрали“ ЕАД, която ще изгражда новите 134,14 км от „Хемус“, разширява наличната си строителна и транспортна техника с 20 тежкотоварни автомобила и 11 тежки строителни машини като булдозери,...
Трети език - на 15 години Трети език - на 15 години
Фирмите ни отварят офиси в чужбина, за да обучават гастарбайтери. Децата започват английски още на три, чужди компании търсят курсове по български за мениджърите си. Възрастта, на която децата започват да учат първи...
НС гласува окончателно за банковата несъстоятелност НС гласува окончателно за банковата несъстоятелност
Парламентът ще гласува окончателно промени в Закона за банковата несъстоятелност, свързани с въвеждане на нов клас кредитори. Това предвижда програмата за работа на Народното събрание. Предложени са два законопроекта...
Убиват ли ни вятърните турбини Убиват ли ни вятърните турбини
Изказването на президента на САЩ Доналд Тръмп, че шумът от вятърните турбини причинява рак предизвика коментари по целия свят. Според Асошиейтед прес държавният глава е направил това изказване на официално събитие на...
Още един обект в Стара Загора става паметник на културата Още един обект в Стара Загора става паметник на културата
Още един уникален археологически обект в Стара Загора ще придобие статут на паметник на културата и ще се превърне в привлекателно място за туристите. Става дума за т.н. от специалистите Храм на императорския култ, част...
Гражданите на ЕС с еднакви лични карти Гражданите на ЕС с еднакви лични карти
Гражданите на Евросъюза да имат еднакви лични карти, обсъждат в Европарламента. Целта е документите ни да са по-защитени, съобщи евродепутатът Емил Радев. \"Чрез въвеждането на общ формат и правила за валидност,...
Обсъждат европакета „Чиста енергия“ Обсъждат европакета „Чиста енергия“
Стара Загора ще бъде домакин на двудневен форум, днес и утре, на който ще се обсъжда европейския пакет „Чиста енергия“ и произтичаащите от него политики в сектор енергетика. Това е най-големият законодателен пакет в...
Още 4 ВиК дружества подадоха водни проекти по ОПОС 2014-2020 Още 4 ВиК дружества подадоха водни проекти по ОПОС 2014-2020
Още четири ВиК дружества подадоха предсрочно проектни предложения за финансиране по процедура № BG161M1OP002-1.016 „Изграждане на ВиК инфраструктура“ по приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020...
Скандалната пирамида на Пей навърши 30 Скандалната пирамида на Пей навърши 30
Париж отбелязва 30 години от своеобразната премиера на стъклената пирамида пред Лувъра. Когато Жан Дютур, член на престижната Френска академия, чува плановете за изграждане на стъкленото съоръжение пред великия музей,...