
хотел Перун, Банско
При реда на осигурено от “Макс Консулт.БГ” посредничество и консултиране на собственици и инвеститора за постигане на високи резултати и с цел реализиране на инвестиционните намерения на страните, дружеството-консултант съдейства за комасиране на множество имоти за осигуряване на


Панорама, Разлог
Жилищна сграда с апартаменти, намираща се в град Разлог.Община Разлог има голям потенциал, за развитие на туризма. На територията на общината съществува добра туристическа материална база, както и добре обозначени туристически пътеки, водещи към планините, които благоприятстват трекинговия

02.6.2023
Първите 20-сет години Макс Консулт.БГ ООД, Честито!
29.5.2023
Голяма тревога в БАН, акция за защита на българския език
Голяма тревога в БАН за българския език. Учените от Академията ще отправят призив за защита на богатството на българския език към Министерствата на образованието и културата, висшите училища, депутатите от всички...
24.4.2023
Започна се! 25 апартамента продадени, а блокът замръзна на Акт 14
Проблемите с продажбине на жилижа "на зелено" започнаха.
Жилищата закупени, цената - 650 евро на квадратен метър, но… сградата не е готова, а са минали почти четири години от първата копка, пише 24rodopi.
Кахърите...
Времето/БНБ фиксинг 09.06.23
![]() |
20° | София | ![]() |
21° | Пловдив | ||||||
![]() |
20° | Бургас | ![]() |
17° | Стара Загора | ||||||
![]() |
21° | Варна | ![]() |
20° | Русе | ||||||
|
Ликвидация на дружество с ограничена отговорност
Данъчна ревизия и обжалване на ревизионен акт
Финансови компенсации за работодатели
Трудови правоотношения по време на извънредното положение
Преминаване през КПП за срока на извънредното положение
ПОЛИТИКА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЧНИ ДАННИ
Промени в изискванията относно фискалните устройства
Регламент за защита на личните данни


През 2022 г. имаме шанс да постигнем нов рекорд и да надхвърлим 10 милиарда евро стокообмен с Германия
12.11.2022СОФИЯ/БЕРЛИН, 12.11.2022 10:00 (БТА) През тази година имаме шанс да постигнем нов рекорд и да надхвърлим 10 милиарда евро стокообмен с Германия. Това каза в интервю за БТА Анета Груйчева, икономически съветник в Службата по търговско-икономически въпроси (СТИВ) в Берлин. За първите осем месеца на 2022 г. износът за Германия надхвърля 4,4 милиарда евро, а вносът - 3,4 милиарда евро. Стокообменът възлиза на близо 7,8 милиарда евро, при 6,4 милиарда евро за същия период на предходната година, посочи тя. Според Анета Груйчева съществува неизчерпан резерв в отношенията ни с федералните провинции от бившата Източна Германия, които в последните години са постигнали забележителен напредък в своето икономическо развитие. Тя изтъкна, че поредицата от кризи е огромно предизвикателство, но в същото време и шанс, от който трябва да се възползваме, защото германските фирми търсят алтернативни възможности за своята дейност на сравнително близки географски отстояния и при по-изгодни условия за производство. "Конкуренцията е силна, но България има какво да предложи и ние трябва да сме проактивната страна в този процес", смята търговското аташе на България в Берлин. Основният интерес от родни фирми в Берлин е за развиване на дейност в областта на строителството, ИТ технологиите и креативната икономика. Според Анета Груйчева обаче на германския пазар е по-лесно да стъпиш, отколкото да се задържиш. "Германският бизнес търси точност, качество и прецизност и ако високото ниво не може да бъде задържано, то доверието бързо се губи. И по-лошо - това вреди на имиджа на България, а той, както знаем, се възстановява много трудно. Има български фирми, които са се утвърдили вече с години на германския пазар като надеждни и коректни партньори, и съм сигурна, че това им коства ежедневни усилия", каза тя и препоръча участие на изложения и панаири в Германия на тези фирми, които искат да развиват бизнес в страната. Следва пълният текст на интервюто: - Германия е основен търговски партньор за България - какво всъщност стои зад това изречение? Какъв е стокообменът ни като тенденция за тази година спрямо миналата? - Германия е най-големият търговски партньор на България. През 2021 г. отново отбелязахме рекорд в стокообмена, който достигна 9,8 милиарда евро. Българският износ за Германия също непрекъснато расте и вече е повече от 5 милиарда евро на година, а от 2018 г. насам отбелязваме и положително търговско салдо, което за 2020 г. дори надхвърли 1 милиард евро. Този факт сам по себе си е забележим, като се има предвид, че Германия е световен експортен рекордьор. Ако потърсим България сред търговските партньори на Германия, ще видим, че за 2021 г. се нареждаме по стокообмен на 37-о място в ранглистата на 239-те държави, с които германските фирми търгуват по света. Когато говорим за двустранната търговия с Германия, за отбелязване е също и тенденцията за промяна на стоковата характеристика, като в последните години се забелязва нарастване на дела на стоките с по-висока добавена стойност. Разбира се, една от основните причини за ръста на търговията и най-вече на нашия износ за Германия се дължи и на самите германски компании, работещи в България, които изнасят своята продукция обратно в своята страна. Очакваме положителни резултати и през настоящата година. За първите осем месеца на 2022 г. износът за Германия надхвърля 4,4 милиарда евро, а вносът - 3,4 милиарда евро. Стокообменът възлиза на близо 7,8 милиарда евро, при 6,4 милиарда евро за същия период на предходната година, което показва, че и през 2022 г. имаме шанс да постигнем нов рекорд и надхвърлим 10 милиарда евро стокообмен. Традиционно най-големи търговски партньори на страната ни са икономически силните провинции като Северен Рейн-Вестафлия, Бавария и Баден-Вюртемберг, но считам, че съществува неизчерпан резерв в отношенията ни с федералните провинции от бившата Източна Германия, които в последните години дръпнаха забележително напред в своето икономическо развитие. Специално по отношение на двустранната търговия нивата са значително под потенциала и възможностите и на България, и на тези федерални провинции, с които страната ни в миналото е имала традиционно активни търговско-икономически връзки. Те трябва да бъдат използвани като добра база за рестарт и задълбочаване на отношенията. Това е един от основните приоритети, по които Посолството в Берлин работи в областта на търговско-икономическите отношения. - Как повлия пандемията от коронавирус на търговските отношения и как влияят сега войната в Украйна и високите цени на енергията? - За щастие, двустранните търговски отношения не пострадаха много сериозно от пандемията от коронавирус. За 2020 г. в сравнение с 2019 г. се отбеляза сравнително лек спад на стокообмена от 4,3 на сто, който основно се дължеше на спада с 8,7 на сто на вноса от Германия, докато нашият износ, дори в тази тежка кризисна година, отбеляза лек ръст от 1,7 на сто. Инвестициите също не спаднаха значимо, даже напротив - реализирани бяха знакови такива като ИТхъб (ITHub) на "Комерцбанк" (Commerzbank) и Инженеринговият център на "Роберт Бош" в София. В същото време нарушаването на световните вериги на доставки в тези години накара много германски фирми, основно работещи в Азия, да преосмислят своите бизнес стратегии и да започнат да планират връщане на дейността си обратно в родината или в Европа. Това отвори нови ниши и перспективи за позициониране на България като атрактивна ниършоринг дестинация. От друга страна, войната в Украйна, високите цени на електроенергията и ресурсите и рекордните нива на инфлация, сериозно застрашават германската индустрия и принуждават фирмите да търсят алтернативни възможности за своята дейност на сравнително близки географски отстояния и при по-изгодни условия за производство. С други думи, поредицата от кризи е огромно предизвикателство, но в същото време и шанс, от който трябва да се възползваме. Конкуренцията е силна, но България има какво да предложи и ние трябва да сме проактивната страна в този процЕС. - Туризмът сам по себе си е голямо перо - какво търсят и намират германските гости у нас? - Да, германските туристи са сред най-многобройните, традиционно посещаващи нашата страна и пазар Германия е ключов за българската туристическа индустрия. Ясен знак в тази посока е и фактът, че от май т.г. към Посолството в Берлин има представител на Министерството на туризма. България годишно се посещава от над 700 000 германци, като през 2020 и 2021 г. техният брой спада съответно до 140 000 и 300 000 в резултат на въведените ограничения от коронакризата. От началото на тази година до септември 2022 г. има ръст от 55 процента на туристическите посещения от Германия в сравнение със същия период на 2021 г., но техният брой е все още под нивата на 2019 г. България е предпочитана дестинация за семейна почивка от германски туристи. Лятната морска ваканция, както културният, спа и уелнес туризъм са сред останалите предпочитания на германските ни гости. Перспективна ниша за развитие е къмпинг сегментът и усилено се работи в тази посока. Медицинският и здравен туризъм се обособяват също като перспективни ниши на германския туристически пазар. Благодарение на инициатива на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, през 2019 г. беше подписано двустранно споразумение между България и Германската национална асоциация на здравноосигурителните каси (GKV-Spitzenverband), с което страната ни беше официално включена в разширения списък от държави, в които се признава предоставянето на медицински амбулаторни услуги за балнеолечение в амбулаторни условия. Това е не само признание за качеството и доверието в марката България, но отваря възможността страната ни трайно да се позиционира на картата на германската здравна индустрия и да се конкурира с традиционни в тази област дестинации като Германия, Чехия, Унгария, Словения. Защото всички ние знаем, че страната ни има отлични предпоставки за развитие на висококачествен балнеолечебен целогодишен туризъм, който може да се комбинира и с морски, планински, културен, винен и др. - Може ли да откроим български фирми в Берлин като браншове? Как се утвърдиха те на местния пазар? Икономиката на Берлин е доминирана от сектора на услугите, като около 84 на сто от всички компании тук извършват дейности именно в тази сфера. По-важните икономически сектори са транспорт, информационни и комуникационни технологии, медии, креативната икономика, а също здравна икономика, екологични услуги, строителство, електронна търговия. С над 500 стартъпи, регистрирани годишно, Берлин е безспорната икономическа столица на Германия и непрекъснато разширява националното си лидерство в тази област, като особено привлекателен е градът за стартъпи в творческите индустрии и ИТ сектора. Не бих искала да конкретизирам имена на български фирми, опериращи в Берлин, но мога да кажа, че основният интерес тук е за развиване на дейност в областта на строителството, ИТ технологиите и креативната икономика. - В Германия страната ни има търговски аташета в четири града, един от които е Берлин. Какви са разликите между тях? Как си партнирате помежду си? - Да, така е. Служби по търговско-икономически въпроси във Федерална Република Германия има във Франкфурт на Майн, Мюнхен, Хамбург и Берлин. Повечето на брой служби по търговско-икономически въпроси потвърждават от една страна важността на Германия като търговско-икономически партньор, а от друга - амбицията на България за по-добро географско покритие на страната. Германия е голяма по територия и е разделена на 16 федерални провинции. Всяка провинция има свои специфики и по отношение правенето на бизнес понякога се изисква детайлно познаване. В този смисъл разпределението между нас е изцяло и единствено на географски принцип. Функционално няма разлики и ние работим като един екип. - Какво трябва да знае българска фирма, ако иска да стъпи и да се развива на германския пазар? - Според мен на германския пазар е по-лесно да стъпиш, отколкото да се задържиш. Германският бизнес търси точност, качество и прецизност и ако високото ниво не може да бъде задържано, то доверието бързо се губи. И по-лошо - това вреди на имиджа на България, а той, както знаем, се възстановява много трудно. Има български фирми, които са се утвърдили вече с години на германския пазар като надеждни и коректни партньори, и съм сигурна, че това им коства ежедневни усилия. Фирмите, които сега се насочват към германския пазар, трябва да имат реалистична оценка на собствения експортен потенциал, добра предварителна подготовка, включваща пазарни и секторни анализи, анализи на дистрибуторските мрежи в страната, да намерят по възможност местен партньор, който най-добре познава структурата и особеностите на пазара и разполага със своя мрежа. Нещо, което считам за специфично, но и изключително важно за пазар Германия, е участието на панаири и изложения тук. Германия е традиционно позната като страна на панаири и изложения. Въпреки че пандемията направи много популярни и удобни различните онлайн бизнес формати, няма нищо по-добро от личния контакт и от възможността да представиш на живо стоката или услугата, които предлагаш, да опознаеш пазара и конкурентите си. Горещо препоръчвам на фирмите, които искат да стъпят и да се развиват на германския пазар, да участват на изложения и панаири в Германия. В тази връзка изключително полезна е програмата на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) за финансиране на участия на България в международни панаири и изложения, а при самостоятелни участия фирмите винаги могат да разчитат и на нашето съдействие на място. - Доколко България е привлекателна инвестиционна дестинация за Германия? - Според редовното проучване, което Германо-Българската индустриално-търговска камара провежда сред своите членове, 100 процента от германските компании, които развиват бизнес в България, заявяват, че биха инвестирали отново в страната ни - това е, съгласете се, категоричен знак и положителна оценка за страната ни като инвестиционна дестинация. От друга страна, "привлекателна инвестиционна дестинация" не е състояние, а следва да е наша постоянна цел - да подобряваме условията и предпоставките България, в условията на непрекъснато нарастваща конкуренция, да запазва и развива своята инвестиционна атрактивност. Негативните влияния от всички кризи върху германската икономика вече се усещат, но смятам, че действителният обхват на последиците тепърва ще става осезаем. Голяма част от бизнеса в Германия е притиснат да търси алтернативни решения за намаляване на огромните си разходи. Поуките от времето на пандемията от коронавирус, с нарушените вериги на доставки и скъп транспорт, неминуемо насочват погледите в посока на близките им европейски страни и тук за България се открояват шансове, които следва да използваме. Членството ни в ЕС и финансовата стабилност, сравнителната географска близост до Германия и атрактивната бизнес среда, предлагаща стабилност, квалифицираната работна ръка, са само част от конкурентните предимства на страната ни. Специално следва да се отбележи, че в последните години, благодарение наличието на високообразовани кадри в ИТ сектора, България привлече знакови инвестиции в тази област, което не остава незабелязано и е един допълнителен плюс към портфолиото на страната. -------------- Анета Груйчева работи в Министерството на икономиката от 2006 г. и има два мандата като СТИВ в Бон, ФРГ и в Берн, Швейцария. От септември 2019 г. е СТИВ в посолството на Република България в Берлин. /ЦМ/ ВЕСЕЛИНА ЙОРДАНОВА, снимка: Офис сгради на площад "Потсдам" в Берлин. Снимка: AP, източник: https://www.bta.bg/bg/news/economy/357370-prez-2022-g-imame-shans-da-postignem-nov-rekord-i-da-nadhvarlim-10-miliarda-evr

Дупница е на прага на водна криза. ВиК дружеството едва успява да купува материали за ремонт на всекидневните аварии. Няма пари за заплати на служителите, натрупани са огромни дългове, информира БНТ. Ако не се вземат...

България е една от страните, които притежават възхитителна природа. В страната ни има от всичко – имаме величествени планини, имаме море с все още диви и красиви плажове, имаме и китни градчета със страхотен чар. В...
Нов живот има шанс да получи единствената по рода си у нас Къща без пирони. Тя вече е с нова фасада. Намира се в Дряново и пази историята на Дряновския край, предаде bTV. Лафчиевата къща, често е наричана „Къщата без...
Украшенията на шумерската принцеса Пуаби са копие на накитите на царя-жрец от Варненския некропол, но тя е с 1800 години по-млада Имената Магурата, Мадара и Дуранкулак са от шумерски произход Големите реки Дунав,...
Гърци пътуват всяка седмица до България и Северна Македония за евтини хранителни продукти, посочва проучване на медиите за жителите на северната част на Гърция. Най-търсени са млечните продукти от България, защото...
Дълготраен интерес се регистрира към България като конкурентна инвестиционна дестинация, обяви в интервю за БТА д-р Антоанета Барес, изпълнителен директор на \"Национална компания индустриални зони\" (НКИЗ) ЕАД. \"В...

\"Топлофикация-София\" ЕАД възстановява суми на над 170 000 битови клиенти по годишните изравнителни сметки за топлинна енергия за периода 1 май 2021 г. до 30 април 2022 г. Това се посочва в отговора на...

Програмата за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради ще стартира в началото на ноември, съобщи служебният регионален министър Иван Шишков. Средствата за добре познатото саниране ще дойдат по линия на...

Европейската централна банка ще продължи да увеличава лихвите, за да бъде овладяна инфлацията, въпреки че това забавя икономическата активност и увеличава риска от рецесия, обяви президентът на банката Кристин...

Агенцията за морски трафик в Дания съобщава за газов теч в Балтийско море в района на остров Борнхолм недалеч от тръбопровода \"Северен поток 2\". На плавателните съдове е препоръчано да не се движат в близост до...